Pia intervjuar

2003

Pia Hermansson

Pia har jobbet på Jula i Skara siden 2003. Men hun hadde ikke planlagt å bli igjen i Skaraborg etter å ha studert personal- og lederskapsprogrammet i Örebro. Les om hennes reise her.

Før jeg studerte i Örebro, hadde jeg bodd i Göteborg en stund og hadde planer om å flytte tilbake. Jeg og mannen min var bare hjemme i Lidköping fordi vi hadde sommerjobber, da jeg møtte på den daværende logistikksjefen under en golfrunde. Han sa at jeg måtte kontakte den daværende personalsjefen, Per-Eric Frost, for et intervju. Jula var midt i ekspansjonen med to varehusåpninger hvert år, og det var behov for flere ansatte på HR-avdelingen.

Jeg fikk jobben som HR- og lønnsadministrator på det daværende hovedkontoret i overetasjen i varehuset i Skara. Sammen med Per-Eric Frost bygde jeg opp HR-avdelingen, noe som betydde at jeg måtte gjøre mye fra grunnen av. Jeg måtte blant annet utarbeide en personalhåndbok, skrive retningslinjer og være med på mange rekrutteringer til både de nyetablerte varehusene og kontoret. På den tiden jobbet rundt 80 personer i Jula, fordelt på kontor og lager.

Året etter vokste vi raskt i antall medarbeidere på kontoret, og vi utvidet og flyttet ofte rundt, til vi i 2006–2007 til og med satt i korridorene. Da flyttet HR, økonomi og sikkerhet til et midlertidig kontor på Drysagården (ved Julahotellet i Skara) i ett år, mens byggingen av det nye hovedkontoret over sentrallageret pågikk.

Flyttingen til det nåværende hovedkontoret og sentrallageret var veldig morsom og spesiell. Under planleggingen hadde vi på et tidspunkt et Excel-dokument der det sto hvor hver person skulle sitte, hvilke møbler som skulle flyttes, og hva vi skulle kjøpe nytt. Da vi senere flyttet, innså vi at vi verken hadde såpe eller servise. Så da var det bare å dra og kjøpe alt sånt på IKEA, siden det ikke gikk an å bestille på den tiden. Vi passet også på å sende med den daværende varehussjefen i Jönköping, Sven Thorsson (nå regionsjef), bestillinger på ting fra IKEA når han likevel skulle kjøre hit.

Da Jula etablerte seg i Norge i 2008, var jeg involvert i rekrutteringen av personale til de fem første varehusene. I forbindelse med at vi skulle åpne varehuset i Ålesund, som er en utrolig vakker by, var det til tider utfordringer med språket. Vi lo mye sammen med personene vi intervjuet, og vi måtte gjøre det klart før intervjuene at det kunne oppstå misforståelser siden vi snakket på våre respektive språk. Mange ganger måtte vi hjelpe hverandre. Men det var aldri noe problem å forklare hva slags selskap Jula var, siden vi allerede var kjent før vi etablerte oss der.

Det beste med å jobbe i Jula er at det alltid skjer mye, og det ene halvåret er aldri likt det andre. Det har vært veldig lærerikt å få være med på denne begivenhetsrike reisen sammen med flotte kollegaer hver eneste dag.